6. listopadu 2012

Po porodu zpátky do kondice I.

Záměrně v nadpise nepíšu, jak "nejrychleji" po porodu zhubnout. I když se s vámi (zejména nastávajícími maminkami) chci v tomto příspěvky podělit o své zkušenosti a tipy, jak se zbavit přebytečných poporodních kil a dostat se zpět do formy, zastávám názor, že nejlepším pomocníkem je v tomto případě čas a příliš spěchat do svých předtěhotenských džín se nevyplatí.

Hlavní důvod, proč jsem se rozhodla tento příspěvek napsat je ten, že se mnoho maminek obává, že se svých těhotenských kil nikdy nezbaví a už navždy budou mít vytahané břicho a neforemnou postavu. A to úplně zbytečně. S trochou vůle a trpělivostí se opět mohou shledat se svojí vysněnou předtěhotenskou i štíhlou postavou. Příroda všechno zařídila tak, že miminko, které nám kila pomohlo nabrat, tak nám je stejně pomůže i shodit. Především pokud kojíte, kila jdou téměř samy dolů a je to ten nejpřirozenější způsob hubnutí bez jakýchkoli diet. A když k tomu přidáte ještě nějaké další kroky, vaše předtěhotenská postava se brzy vyrýsuje. Dobře, úplně zadarmo nic nedostanete, ale žádný tvrdý sparťanský tréning ke své vysněné postavě nepotřebujete, jen lehkou disciplinovanost, optimismus a mít se ráda i s těmi kily navíc, vždyť bez nich by se vám vaše krásné miminko nenarodilo. 

Takže maminky prosím nemějte na sebe přehnané nároky a nesplnitelná předsevzetí. Optimální je shodit 1-2 kila za měsíc. Pokud hubnete více, tělo strádá a když kojíte, mléko se ztrácí nebo není tak výživné, jak by mělo být. A za to to přeci nestojí. Tudíž žádný stres, hlavu vzhůru, miminko do náruče a boj s kily může začít!



Kdy se do toho pustit?
Prvních šest týdnů (tvz. šestinedělí) je přizpůsobeno na to, abychom se co nejvíce věnovaly miminku, seznámily se s ním a sladily naše společné biorytmy dohromady a také maximálně odpočívaly, nechaly se rozmazlovat od manžela a opravdu nic neřešily. Toto období "klidu" potřebuje naše tělo ke správnému zahojení a stres z nadbytečných kil bychom pokud možno měly hodit za hlavu, aby se dělalo dobré mateřské mléko, které je pro miminko tou nejlepší  a nejvzácnější stravou i tekutinou.

Stažení břicha
V tomto období se také zatahuje děloha, která zapřičiňuje vyklenuté bříško. A my ji k rychlejšímu zatažení můžeme pomoci. Babské rady říkají ležet na břiše, co nejčastěji to jde, ale moje praxe zdánlivě jednoduchou radu moc nevnímala. Prsa jsou tak nateklá, že jakýkoliv tlak na ně je bolestivý a lehnout si na ně, to je jen pro masochisty. Naštěstí naše moderní doba nám přeje a na trhu se vyskytuje několik druhů břišních pásů, které břicho opravdu pevně stáhnou a pomůžou mu den ode dne se zmenšit. Já mám dobrou zkušenost s břišním pásem Verba, který stáhnete a připnete suchým zipem. Je elastický, takže se bříšku přizpůsobí a prodává se ve více velikostech. Jedinou nevýhodou je jeho nepraktický vhled a menší neforemnost (za elegantní záležitost jej zrovna moc nepovažuji), takže ho spíše doporučuji na domácí použití. Můžu zaručit, že toto každodenní stahování břicha přinese ovoce a rychleji se zatáhne. S nošením pásu můžete začít ihned, co přijdete z porodnice domů. Do společnosti jsou pak bezvadné stahovací kalhotky.
www.lecbarany.cz

Péče
Bříšku a jeho kůži pomohou i zpevňující krémy. Nejlépe ty přírodní, protože pokud kojíte, hodně látek přechází také do mléka. Doporučuji si je zabalit už do porodnice a mazat se jimi po každé sprše (pokud nejste po císařském řezu, v tom případě raději až po zahojení jizvy). Vytahaná kůže potřebuje pomocnou ruku a krémy podpoří její elasticitu, se kterou se kůže opět vypne.



Jídlo
Pokud kojíte, máte tu velkou výhodu, že si můžete dopřávat téměř vše, na co máte chuť a kila nahoru nepůjdou. Samozřejmě se nesmíte přejídat a doslova se ládovat sladkostmi a smaženými pokrmy. Mějte také na mysli, že vše, co sníte, dostane v menší míře i miminko, a proto byste se měly vyvarovat různým polotovarům a potravinám nadupanými různými éčky a chemikáliemi. Dieta v tomto období není na místě a kojící ženy potřebují plno energie a doplňovat živiny skrze plnohodnotnou stravu, aby měly kvalitní mléko. Pozor jen na nadýmavé potraviny a aromatické věci jako jsou česnek a cibule. Ale to už odbočuji od tématu, co si můžete dovolit jíst, aniž by vaše miminko trpělo bolestmi bříška, vypozorujete jistě samy. Jestliže toužíte po svojí staré postavě, přednost dávejte zdravějším potravinám: kvalitním bílkovinám ( rybám, bílému masu, tofu), ovoci a zelenině a mléčným výrobkům. Čokoládky a brambůrky se snažte omezit, i když sama ze své zkušenosti vím, jak chuť na různé mňamky v tomto období  jede  na plné obrátky, takže odolat sladkostem je opravdu těžké. Vybírejte si tedy kvalitnější sladkosti: čokolády s vyšším obsahem kakaa (některá miminka na něj můžou být alergická, takže ze začátku spíše v menších dávkách), ovoce jako jsou banány, jablka (ty nenadýmají), zdravé buchty z celozrnné mouky (např. na blogu kivi najdete spoustu báječných zdravých a chutných receptů), musli, chleba s marmeládou nebo medem, jogurty nebo speciální ochucená mléka pro kojící a maminky, např. Gravimilk. Důležitá je pravidelnost a jídla si připravovat spíše v menších dávkách a častěji (cca každé 2-3hodiny), abyste měly stále energii, nehladověly a nezpomalil se vám metabolismus.

Pohyb
Nejlepší pohyb, který prospěje vám i vašemu dítěti, jsou procházky na čerstvém vzduchu. V šestinedělí doporučuji volit spíše kratší a nenáročné trasy. Terénovité kopce a horské tůry jsou na kondici moc fajn, ale jsou vhodnější až po celkovém zahojení, tudíž nejdříve po šestinedělí. Hlavně poslouchejte svoje tělo a těžkých fyzickým výkonům se během šestinedělí raději vyhýbejte. Po šestinedělí, pokud se budete cítit dobře a doktor vám to schválí, můžete začít cvičit. Stačí začít s 5 minutami denně a postupně náročnost i délku cviků prodlužovat. Pokud kojíte, volte spíše silová cvičení před aerobními (tzn. vše u čeho se spotíte - běh, aerobik, spinning), aby mléko nezměnilo svoji chuť a nebylo nakyslé. Miminko by ho pak mohlo odmítat.  

Na co by jste se při cvičení měly hlavně zaměřit, jaké cviky volit i pár videí - to vše vás čeká v dalším pokračování ;-)


Maminky, jak jste se zbavovaly přebytečných kil vy? Jsou vám moje informace užitečné a považujete článek za přínosný? Těším se na vaše komentáře ;-)


Zdroj horního obrázku: www.sheknows.com.

18 komentářů:

  1. Skvělý článek, ukládám si ho do inspirační složky a jednou se k němu určitě vrátím :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, pochvala zvláště od Tebe potěší :-) Snad Ti budou informace někdy k užitku ;-)

      Vymazat
  2. Pěkně napsaný článek. Na děti se sice v blízké budoucnosti nechystám, no možná v žádné budoucnosti, ale děkuju za rozšíření obzorů.

    Já vím, že téměř nekomentuju, ale šlo by odstranit ta ověřovací slova u komentářů. Tohle se mi povedlo zveřejnit po x pokusech. Díky ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-) Tak kdyby náhodou, tak víš, kam pak zabrousit ;-) To ověřování jsem už zrušila, nastavila jsem si to kdybysi dávno a neměnila. Je fakt, že mě to taky otravuje, když musím někdě vypisovat čísilka a písmenka, která nejde ani přečíst ;-)

      Vymazat
  3. Alizie, já se zbavovala kil asi nějak podobně jako Ty. Nesnažila jsem se držet žádné diety, přesně kvůli tomu, co píšeš v článku. Naštěstí to díky kojení šlo samo a zhubla jsem na menší váhu, než jakou jsem měla před otěhotněním. Já jsem nemusela ani nijak řešit břicho. Po týdnu co jsem šla z porodnice, tak jsem měla břicho už hodně zatáhlé. Což je spíš výjimka, to my máme asi v rodině, ani moje mamka to neřečila, ani žádné strie na břichu. Já jsem ale ten typ, co všechno přibírá do zadku a stehen, takže s tím bojuji celoživotně a i v těhotenství jsem přibírala hlavně tam. U mě bude teď spíš problém zvyknout si, že kojení už nefunguje tím stylem, že můžu sníst cokoliv a začínám plíživě přibírat. Takže to musím včas zarazit! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé tak to máš Kivi štěstí, to já mám malé bříško pořád (ale můžu si za to sama, s cvičením to nepřeháním ;-) No později, když už kojíš jen okrajově 1-2X za den, tak už moc nehubneš, to je pravda. To už se musíš víc hlídat, co jíš nebo zařadit víc pohybu :-) Já už s kojením přestala a tím uhasly i moje chutě na sladké, takže celkově jím míň než při kojení, tak naštěstí nepřibírám, jak jsem se bála :-)

      Vymazat
  4. Alizia, veľmi pekný článok :D po pôrode som nedržala žiadne diety, z pôrodnice som prišla skoro o dvadsať kilov ľahšia, bola som po cisárskom a za celý týždeň som tam nič do seba nedostala! a to fakt, ale našťastie som mala dobré zásoby, pretože sa to vôbec neodrazila na kojení :D kojenie je diéta sama o sebe, nikdy som nebola taká chudá, ako keď som kojila, toľko lichôtok som nikdy nedostala :) zmena nastala po kojení, odporúčam, z vlastnej skúsenosti, si po tomto období sledovať váhu. Bola som zvyknutá na slobodu v stravovaní, návyky mi ostali, čo už je horšie... ale druhýkrát budem pripravená na to, čo ma očaká ;D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-) Tak to muselo být náročné, jsi fakt dobrá, že jsi to vzládla a i přesto kojila :-) No omezit se v jídle po kojení může být náročnější nebo zaznamenáš menší váhový nárůst, ale to se podle mě během chvíle srovná. Já zase přestala mít takový hlad i chutě, takže jsem nějak zásadně nepřibrala :-)

      Vymazat
  5. They're all really great tips! My aunt recently gave birth to a baby and she would like to read them :-)

    OdpovědětVymazat
  6. presne...ja jsem cvicila ty cviky co nam ukazala asistentka v porodnici a bricho se zatahlo, kojenim jsem take hubla...nejhorsi bylo jak jsem prestala, to jsem pribrala 7kg ani nevim jak :-D

    ted po druhem tehotenstvi jsem mela mizernou fyzicku, tak jsem zacala cvicit a je to super, cvicim doma podle Jillian Michaels, a bricho mam vystavni-vazne, diky jejimu cviceni ani stopa po dvou tehotenstvich

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A v jaké porodnici jsi rodila, že tam byly tak vstřícné asistentky? Tam, kde jsem rodila já, mě nenaučily ani pořádně kojit :-)) Na tu Jillian Michaels kouknu, díky za tip ;-)

      Vymazat
    2. ve Frýdku,
      chodila tam normálně na všechny pokoje fyzioterapeutka a nutila nás cvičit :-D (doslova)

      kojení byla taky hrůza, ale moc jsem chtěla, tak jsme to nějakl zmákli

      Vymazat
  7. Skvělý článek, pro mě velmi aktuální. Jsem v 8. měsíci se svým třetím potomkem a už teď se děsím té poporodní rozplizlozsti. Díky hlavně za tipy na krémy a stahovací pásy. Jdu objednávat. Už se těším na další příspěvek o cvičení ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :-) Jsem ráda, že se tipy hodí :-)

      Vymazat
  8. Tohle je opravdu rozumný článek, jak se dát do kupy po porodu. Můžu jen doporučit. Jsem teď sedm měsíců po porodu. Po prvním jsem se dostala do formy rychle. Po druhém, s dvojčaty, už to tak snadné není. Měla jsem obrovský břich a do dnešních dní jsem se ho ještě úplně nezbavila. Osobně se mi osvědčuje metoda: "Nemusí pršet, jen když kape". A jen mě utvrzuje, že je pravda, co říkala rehabilitační sestra v porodnici. Na vše jít pomalu. Jednou týdně jóga a pak kdykoliv si člově vzpomene, při čekání u kasy, při tlačení kočáru, prostě kdykoliv zkoušet cvičit pánevní dno a dýchat do břicha. Také jsem začala cvičit metodu Smíška, která je spíše zaměřená na zádové svalstvo (kvůli nošení 7kg dvojčat), ale na břicho má dobrý vliv, jak jsem zjistila. A zabere jen 10 minut za den. Co se týče jídla je to špatné, ani ne tak v kvalitě, jako v pravidelnosti. V kvapu kolem tří dětí jím nárazově. Zkusila jsem tento týden nechat na stole a na lince talíře s nakrájeným chlebem, zeleninou a dalším, co mě napadne a kdykoliv kolem běžím zobnu si. Stejně tak se snažím držet odpolední ovocné svačinky se starším dítkem.
    Stahovací kalhotky jsou skvělé. Dají se sehnat i vysoké stahovací punčocháče na oblast břicha.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Wau, tak to klobouk dolů, dvojčata, to musí být záhul a bříško asi bude trošku víc vytahaný..čas to ale určitě spraví :-) Z tvého komentáře čiší optimismus a je vidět, že se jen tak nevzdáš a přistupuješ ke všemu hezky s nadhledem, musíš být úžasná máma :-)

      Vymazat
  9. Na původní váze jsem byla cca do půl roku po porodu. Pak už jen pohyb&pravidelný a důsledný příjem potravy, to byla asi moje největší zbraň proti nabírání kil. Zase ale nedojídám po Kryštofovi.
    Jinak pěkný a velice zajímavý článek, jsem ráda, že píšeš, že to opravdu jde! Velmi často se setkávám s rezignací typu "na tak budu tlustá" a je mi to líto..

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře a názory.