8. února 2013

Mámou v Austrálii VII. - život na hřišti


Většinu času s dcerkou v Austrálii trávím na hřišti. A jak víte, moc ráda sleduji, co se děje kolem mě. Nemohl mě tedy minout styl zdejších maminek, jejich zvyklosti a přístup k dětem. Jak probíhá takový život na hřišti, čím se zdejší maminky i děti odlišují od těch Českých? To vše jsem se pro vás snažila alespoň přibližně zmapovat :-)

Maminky na rozdíl od ostatních Australanů, které potkávám na ulici, jsou celkem vystylované i hezky upravené. V šatech, udělanou pedikúrou i občas výraznou rtěnkou na rtech. Nejsou to do světa křičící krásky s perfektním make-upem a lodičkách, ale umí se o sebe starat a pečovat, i když mají na krku v nosítku jedno dítě a druhé před sebou v kočárku. V tomto máme co dohánět!

Čekala jsem, že jako v Americe nebo Velké Británii se tu převážně o děti starají chůvy, kterých bude park plný. Ne, o děti se tu starají jejich opravdové mámy (samozřejmě existují i výjimky) a tátové! Asi 1/3 dospělých tu tvoří muži a otcové, kteří na své hrudi hrdě nosí děti, hrají si s nimi na prolézačkách a krmí je. Celkem komický pohled, ale strašně milý. Necítí se nijak frustrování a vypadají, že jsou se svoji maminkovskou rolí naprosto srovnaní a pro svoje děti žijí. Určitě svěží zpestření vidět na hřišti i mužskou populaci :-)

Bez ranního přísunu kofeinu tu mámy nefungují, téměř každá tu v ruce třímá kelímek s voňavou kávou, kterou upíjí, zatímco běhá za svým drobečkem, nebo si povídá s kamarádkou. Můžete tu vidět i menší maminkovské tlupy, které tu pořádají pikniky a jejich dítka zběsile běhají kolem. Ony jsou však v absolutní pohodě a stíhají probrat nejžhavější drby i dohlížet na své ratolesti.

Na hřištích, která bývají situovaná přímo u moře, maminky chodí i se surfem nebo plavkami a je běžné, že se na chvíli odskočí osvěžit, zatímco jim dítě hlídá kamarádka.

A děti? Ty tu běhají s kloboučky na hlavě, čokoládovými tyčinkami v ruce a se žabkami na nohách. Ano, i roční děti tu nosí žabky! Co se týče celkového přístupu k dětem a jejich péčí o ně, Australané si s tím hlavu příliš nelámou. K dětem přistupují, jako by to byly malí dospělí. Neřeší ani vhodnou zdravotní obuv (naše dcerka tu s jejími kotníčkovými a zpevňujícími sandálkami lehce nezapadá), ani správné uchycení miminka v nosítku (ty jsou tu hodně populární, avšak děti z nich visí jako králíci), ani zdravé stravování (už i roční děti se tu cpou hranolkami, čipsami i čokoládou). Také tu není raritou narazit na obézní batole. No co, hlavně že jsou spokojení. Co však pečlivě hlídají je, aby jejich dítko bylo pečlivě namazané UV krémem a mělo patřičné oblečení i pokrývku hlavy. Na slunce si tu lidé dávají opravdický pozor. 

Další rozdíl, kterého bych si sama ani nevšimla, je ten, že tu holčičky nenosí náušnice. Nechávají si je nastřelit až v pubertě, až samy uznají za vhodné. Naše dcerka s náušnicemi tu tedy budí pozornost a velmi často se nad tím maminky pozastavují a vyptávají se, kdy jsme jí je nechali nasadit. Taková maličkost a tolik rozruchu kolem toho :-). Stejně tak tu vůbec neuvidíte nahé dítě, kterých jsou česká koupaliště plná. Když si dcerka sundala u bazénu plínku a my ji nechali bez ní, hned jsme viděli ty pohledy. Z tohoto hlediska jsou Australané lehce úzkostní.

Když to celkově shrnu, na hřištích jako v celé Austrálii vládne uvolněná a přátelská atmosféra. Když se například dítě zmocní hračky některého jiného, nic se neděje a maminka ho naopak povzbudí, aby se dělilo a své oblíbené hračky půjčovalo. Svá milovaná dítka učí přátelskosti a laskavému jednání už od mala, a stejně tak jim jdou skvělým příkladem.

V šatech na hřiště, proč ne?
Mámy tu mají vkus.
Maminkovský gang probírá nejžhavější novinky.
Bez kávy se tu žádná máma neobejde.
Jde to i bez tepláků.
Tátové v máminých sukních, jasně!
Pivko k tomu a na hřišti může být celkem zábava :-)
Tato fotka není z hřiště, ale ze školkovského dvorku. Vidíte tu slepici? :-)

22 komentářů:

  1. Alizio,
    já se tam potřebuju teleportovat! Okamžitě!!! Ty fotky - nádhera. Jáááááááááá chciiiiiiiiiiiii taky.
    Jsem moc ráda, že píšeš o pěstěném vzhledu maminek u protinožců. Dost lidí se tady u nás kouká nezřídka úkosem, když tvrdím, že i když mám dítě, můžu být nalíčená, voňavá(!) a nosit i něco jiného než džíny. Se mi často stává, když jdu s Kubou v kočárku po ulici a potkáme známé, že se ptají, kam vyrážíme, když říkám na hřiště/bazén/výtvarku, cítím ty mírně překvapení pohledy na můj vzhled ... :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Roso, v tom nejsi sama, stejné okamžiky jsem v Čechách také zažívala :-) I když jsem byla s malou u lékaře, byla jsem ostatním trnem v oku. Určitě se nenech rozhodit a zůstaň voňavá a upravená máma dál, ať má být Kuby na koho pyšnej :-)

      Vymazat
    2. No samo, pravá tuzemská matka musí vypadat strhaně a neupraveně, aby si náhodou někdo nemyslel, že se na mateřské fláká a kašle na děti. Taky jsem středem pozornosti, když vyrážím se svýma třema dětma v sukni a nalíčená. A když tlačím kočár s dvojčaty v podpatcích, tak se lidé normálně otáčí :-).

      Moc hezké fotky Alizio. Sálá z nich pohoda a teplo.

      Vymazat
    3. To jsi mě pobavila :-) Magdo, otáčí se asi žasem, jak Ti to moc sluší a jak u toho zároveň svoje dítka zvládáš ;-)

      Vymazat
    4. Jee, já se teda uplně stydím. Na mateřské jsem na hřiště vyrážela v otrhaných džínách, starých teniskách a černém svetru. Cítila jsem se fajn, že právě nemusím "vypadat dobře".) V Austrálii bych koukám moc nezapadla:D

      Vymazat
    5. Iri, tak hlavně, že jsi se Ty cítila dobře a to jde především, Domi to určo bylo taky jedno v čem si hrajete :-) Já se zase cítím líp, když se trošku "vystyluju", každá si zakládáme na něčem jiným :-)

      Vymazat
  2. Ahojky, tak to je paráda! Kdyby byla taková hřiště i tady, byla by to jiná k paráda. Moc se mi líbí stylové maminky a tatínci v sukních. Z fotek čiší neskutečná pohoda a to je paráda! Možná je to tím podnebím. :P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty hřiště jsou tady úžasná, v Čechách by určitě na ně vybírali vstupné, kolik je na nich vyžití :-)

      Vymazat
  3. Úžasný report, opět moc díky, Ali. Tatínci na hřišti super, pro náušničky taky nejsem (my naopak na českých hřištích budili pozoronost, že je naše mimi nemá:)) a ta prudérnost - to můžu potvrdit z Anglie, v zemích, kde je hlavou britská královna, je veřejná nahota pozdvižení:) Třeba ve sprchách v aquaparcích se všichni sprchují v plavkách, vypadala jsem hodně divně, když jsem si je ve dvanácti v jednom anglickém městě sundala :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě to právě překvapilo, že jsou tu takoví uvolnění, nic moc neřeší a pak narazíš na pár maličkostí, nad kterýma se pozastavují a celkem řeší :-)

      Vymazat
  4. to je bozi report, fakt slunecna pohoda uplne az sem do hor, kde prave chumeli .)) ty hriste jsou nadherne!! mam pocit, ze by tem mamkam bylo blbe na tak krasnych hristich vypadat neupravene .))) jo a na hriste (nove), co mame kousek od domu v ove, chodi hodne tatinku, akorat se tam evidentne neciti tak prirozene, jako ti v sydney. a mne osobne pekelne vytaci, kdyz si tam nekdo na lavicce zapali (i matky), coz se mi stalo vickrat, gr. kafe si zas nosime tady na horach, kavarna je vedle krasneho hristatka .) a k tem ergonometrickym botam a nositkum - mam vzdycky nutkani vsem vysvetlovat, ze to neni pro jejich deti dobre.. kiki ma teda taky nejake modni botky, ktere nemaji zirafu, ale vzdycky se snazim myslet na nejake ty zakladni ergo prvky (kotnik, pevna pata atd)... ale pak se uklidnim, kazdy sveho stesti strujcem, ze :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Matky kuřačky mě taky příliš nevoní, především na hřišti by mohly respektovat nekuřácké prostředí! To bych jim i možná něco řekla, protože si tam hraje i moje dítě a to mi jedno není, co dýchá. No to já taky mívám nutkání někomu promluvit do duše, jak mají své děti krmit co jim dávat/nedávat (viz můj straší článek), ale vždy se zabrzdím, že jim nemám právo co mluvit do jejich výchovy a přístupu. Tady bych řekla, že je to způsobeno menší laxností, lidé tu prostě dávají přednost pohodě před řešením nějakých pravidel a starostí :-) Raději jdou na pláž a chodí na poloviční úvazek do práce, jen aby měli pohodu, to se odráží ve všem :-)

      Vymazat
  5. Díky za článek, hřiště vypadají skvěle a ta pohoda. Adi nám tu vážně chbí ten svěží mořský vzduch a "jižanská" nálada.
    K těm nosítkům, jídlu a botám...já to u děcka řeším, ale občas si říkám, jestli je opravdu tak nutné, jestli se na některé věci nevykašlat a raději si užívat....takhle se občas přistihnu, že si z mnoha věcí dělám příliš hlavu a řeším zbytečnosti/důležitosti...místo toho, abych běhala s děckem po hřišti a smála se.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, já si kolikrát ani naše cestování moc neužiju, protože celý den řeším, aby dcerka správně a pravidelně jedla, byla namazaná, měla klobouček, přebalená atd. Nějak si nedokážu dát pohov a nechat ji jen tak být. A když jí něco pořizuji, tak chci, aby to bylo kvalitní a splňovalo to určité normy. Prostě chci pro ni to nejlepší, i když to zatím moc neocení. Vsadím se však, že v dospělosti se výsledky naší důsledné péče určitě dostaví, nezaděláváme jim na nějaké špatné stravovací návyky ani další zdravotní problémy, takže určitě se nějaká ta důslednost vyplatí. Ale samozřejmě všeho s mírou :-)

      Vymazat
  6. o těch naušnicích jsem už slyšela dřív,myslím,že i v americe si je holky nechávají dát až v pubertě!hřiště vypadá perfektně!hlavně to oplacení!u nás nic takového nemáme!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S těma naušnicema je to asi ve více státech, v letadle jsme seděli vedle Číňanů a ti se taky divili :-) Jj taková velká a rozmanitá hřiště u nás chybí :-/

      Vymazat
  7. Skvělý článek, myslím, že by si ho spousta mamin měla přečíst. Zrovna dneska jsme se s manželem o oblečení maminek s kočárky bavili... nedávno se totiž kamarádka pozastavovala nad tím, že když se staví, abych šla s malou ven, že se jdu automaticky převléci z domácího do kalhot (nic extra, jen ne tepláky, abych aspoň nějak vypadala)že ona se přece nebude převlékat, když jdeme jen s kočárkem (bydlíme na vesnici). No a dneska mně manžel sám pochválil, že v našem maminkovském sletu vyčnívám, že nemám tepláky, jsem namalovaná a upravená. A to opravdu nenosím nic extra, jen chci aby se jednou za mně moje dcerka nemusela stydět. Měli bychom si vzít příklad ze zahraničí...
    A ještě k nahotě, já právě dcerku nikdy nenechávám nahou. V tomhle jsem trochu paranoidní, že úchyláci jsou všude a to zase nenechávají lidé bez komentářů zde v Čechách, což opravdu nechápu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že i když jsou maminky na mateřské, tak by v tomto ohledu neměly zlenivět, jednak kvůli sobě, ale také kvůli jejich mužům, sice je to nějaké úsilí navíc o sebe stále pečovat a nějak slušnějc se oblíkat i s dítětem, ale jistě se jim to vrátí v podobě spokojeného manžela i lepšího pocitu ze sebe. Aspoň já to tak mám, že se cítím líp, když nějak vypadám, než když jdu jen tak od plotny :-) Taky pak na vzpomínkových fotkách máma na hřišti v teplákách..za rámeček bych si to nedala :-) Ale každá to máme hozené jinak :-) S tou nahotou..taky dcerce dávám aspoň u vody tu plínku, jenže ona objevila, jak ji sundat, takže chvilkama lítala nahá :-)

      Vymazat
  8. Zdravím! Tvůj blog mě úplně dostal! A myslím, že tu rozhodně nejsem naposled! :)
    Tolik rozdílů a přitom starosti a péče matek je de facto všude stejná...Myslím, že poslední tvůj odstavec o tom, když si dítě půjčí cizí hračku a maminkám ani těm dětem, kterým patří to nevadí a naopak jsou podporováni k tomu, aby byli přátelští mě moc mile překvapil! Tady ? Šla jsem s malým synovcem na hřiště a to bylo... nedej bože, aby byl na sklouzavce dřív, než chlapec, který tam chtěl jít taky...to pak lítaly kamínky vzduchem... a když si půjčil babovicku? Taky radost... Jestli jsem u nas neco prestala mit rada, tak prave hriste. Protoze misto toho, abyste se tam u hlidani deti pekne rozptylily, hraly si s detmi, ci si cetly a popijely kafčo, musíte se starat o bezpecnost ditete. :/
    Samozrejme neni to tak vsude a uplne je zase neodsuzuji, beru v potaz me posledni zkusenosti. Hriste, parky apod. mam rada. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nenno, zdravím! Jsem moc ráda, že sis na můj blog našla cestu :-) Jj slyšela jsem mnoho příběhů, že na hřišti v čechách je to spíš stres, mámy tu nejsou příliš přátelské, to by se mohly od australanů přiučit :-) Tady mámy taky spíš popíjejí kafíčko a baví se s kamarádkami, ale svoje dítě stále při tom jedním okem hlídají, nebo jsou jejich děti tak dobře vychované, že si moc naschvály nedělají :-)

      Vymazat
  9. A u nás když přijde upravená maminka na hřiště, tak je to něco jako zjevení...opravdu je co dohánět...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vsadím se, že tím "zjevením" jsi zrovna ty :-) Moc se mi líbí tvůj styl a že se nebojíš jít i s kočárkem na podpatkách ;-)

      Vymazat

Děkuji za vaše milé komentáře a názory.