14. srpna 2013

«Bydlení» 11 tipů jak na práci doma

Každý, kdo bloguje, tak z jisté části pracuje i doma. Nevím, jak vy, ale já i když mám blogování jako koníčka, přesto jej beru jako i svou práci. Kdybych se nechala unášet svojí flegmatickou povahou, zřejmě bych to nikam nedotáhla, vládl by zde velký chaos a vy byste si ani nečetli tento příspěvek :-) Takže musím mít určitý řád a k tomu i podmínky pro svoji tvůrčí činnost. A právě pro ty z vás, kteří dělají svoji práci z domu, blogují nebo studují, jsem se rozhodla sepsat pár pravidel, která vám pomohou se soustředit, zpříjemní vám práci, vaše tělo nebude trpět po fyzické stránce a budete se za stolem prostě cítit dobře a pak i od něj odcházet s čistou hlavou.

Čím si práci doma zpříjemňujete vy a co děláte pro to, abyste se lépe soustředili? A jak vypadá váš pracovní koutek? 
Napište mi do komentářů, jak to máte vy, budu ráda ze každý další postřeh ;-)


1. Snažte se mít na svém stole uklizeno

Nepořádek a spousta neroztříděných dokumentů a věcí vás budou jen rozptylovat od práce. Takže alespoň jednou za týden se pusťte do třídící akce a dejte všechny věci na své správné místo. (Tip: porozhlédněte se po nějakém efektivním pořadači, jako např. tomto níže z Ebaye.)


2. Každý den si sepište seznam úkolů, které chcete stihnout

Ideální je si každý den večer nebo naopak ráno sepsat, co chci následující nebo aktuální den udělat. I když se vám všechno nepodaří splnit, nic se neděje, to je lidské a nic si nevyčítejte. Jen nesplněné položky přesuňte zase na další den (ale snažte se to neodkládat více než tři dny, pak už se vám tato položka zprotiví a odložíte ji úplně). Tento seznam úkolů vám pomůže se zkoncentrovat, zorganizovat si věci v hlavě a vybičovat se k vyšší aktivitě. Alespoň u mě to tak funguje :-)


3. S nejnáročnějšími úkoly začněte hned ráno

Po probuzení je vaše mysl nejproduktivnější a mozek pracuje na plné obrátky. Takže jestli máte před sebou nějaký úkol, který si zaslouží hodně soustředění a tvůrčího zapojení, vrhněte se na něj, co nejdříve to jde. Pokud máte náhodou pocit, že to zrovna není váš případ (výjimky potvrzují pravidlo), snažte se vypátrat, která hodina je pro vás ta nejlepší kamarádka a využijte ji na maximum.

4. Emaily kontrolujte maximálně 1x za hodinu

Ideálně si vypněte upozornění na příchozí emaily a raději i Facebook a další sociální sítě a aplikace. Tyto komunikační kanály vás pouze vytrhnou ze soustředění a opět se ponořit do práce trvá až 20 minut. Raději si vymezte svoje relaxační chvilky, kdy zkontrolujete, co se děje, odpovíte na to nejnutnější a doplníte si i potřebnou energii ve formě menší svačiny.


5. Mějte po ruce stále sklenku vody a něco k zakousnutí

O tom, že by se za den mělo vypít alespoň 8 sklenic, vám snad nemusím nic vykládat. Takže na stůl sklenku a ideálně džbán vody nebo čaje. A jelikož je potřeba i průběžně dobíjet energii, nakrájejte si k počítači kousky ovoce, nebo si do mističky nasypte oříšky a pár sušenek. S hladovým břichem se moc dobře nepracuje a stále odbíhat pro jídlo vás jen rozptýlí.

6. Nezapomínejte se průběžně protahovat (platí i pro oči)

Aby jste na konci dne neměli bolavá záda a nebyli celkově ztuhlí, občas se protáhněte a projděte. Třeba při telefonování je skvělá  chůze, bude se vám u hovoru i lépe uvažovat. Nezapomínejte ani na oči. Mně pomáhá se průběžně dívat z okna, aby oči zaostřily do dálky, nebo si je zakrýt dlaněmi a několikrát s nimi zakoulet na všechny strany, oční svaly se krásně protáhnou.

7. Pravidelně větrejte

Čerstvý vzduch dokáže zázraky, nabudí vás a nakopne k vyšší aktivitě. Kyslík je prostě pro mozek důležitý :-)


8. Občas si domluvte schůzku venku v kavárně

Přestože pracujete z domu, neměli byste ztrácet kontakt se svým okolím. Zkuste si každý týden naplánovat alespoň 1-2 schůzky v terénu a scházet se s vašimi klienty nebo lidmi z oboru osobně.

9. Stanovte si svoje úřední hodiny

I když pracujete z domu, neznamená to, že musíte pracovat nonstop. Snažte se mít den rovnoměrně rozdělený mezi prací a vašim osobním životem, jinak se z toho zblázníte. S tím souvisí i určitý řád. Bude se vám lépe pracovat, když budete vědět, že v 6 to prostě musíte zalomit, protože vás čeká už něco jiného (a lepšího!). Osobně mi pomáhá, když vím, že mám nějaký časový limit a práce musí být do určité doby hotová. Určitě by se na stejné věci dalo pracovat i další tři hodiny, ale věřte mi, že když si řeknete, že to do 6 budete mít vyřízené, tak to tak i plus mínus bude ;-) Co máte v plánu dnes po práci?


10. Vyberte si vhodný nábytek a kancelářské doplňky

Pro práci za psacím stolem / deskou se snažte nehrbit a pořiďte si kvalitní ergonomickou židli, která bude vytvářet adekvátní oporu těla. Záda vám poděkují. Zapomenout byste neměli ani na stolní lampičku, abyste na monitor nemžourali, když se setmí :-)


11. Nechte se inspirovat, jak pracují ostatní ;-)

Pokud si se svou pracovní plochou stále nevíte rady a máte pocit, že vám tam něco chybí, podívejte se na několik ukázek, jak ji mají zařízenou jiní. Snažila jsem se vybrat ty kreativnější fotografie, ze kterých můžete načerpat skvělou inspiraci pro organizaci kancelářských potřeb. Jak vidíte, nemusíte se bát ani různých dekorací. Naladí vás na uvolněnou atmosféru a práce vám tak půjde lépe od ruky. Obrázky ve větším rozlišení a mnoho dalších úžasných nápadů na pracovní plochy, najdete na mém PINTERESTU (ochutnávka níže).


Zdroje obrázků v článku: 1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.11.

29 komentářů:

  1. Jedno velké ach, nad inspiračními fotkami:-)
    Taky toužím po takovém koutku. Zatím píšu většinou u kuchyňského stolu nebo na gauči. Ale při nedávném psaní bakalářky nebo momentální práci na odborných článcích na zakázku by se mi pořádný pracovní prostor hodil :-)
    Asi budu muset být kreativnější a něco v tomhle směru pro sebe udělat :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty fotky jsou krásné, co? Taky se k nějakému takovému hezkému koutku pomalu dopracovávám :-) Si zasloužíme být obklopené krásným prostředím zatímco se ten náš mozeček potí a pracuje na plné obrátky :-)

      Vymazat
    2. Holky nic si z toho nedělejte, my doma pracovnu máme, ale máme v ní tolik papírů a bordelu, že nejsme schopni ji urovnat a opravdu tam chodit pracovat, a když doma něco děláme na počítači, sedíme v obýváku u jídelního stolu. Chtěla jsem se vrhnout na úklid pracovny až budu na mateřské, než se mimčo narodí, ale už se mi to krátí a zatím jsem se tou haldou dokumentů na pracovním stole neprobrala.

      Jinak skvělý a inspirativní článek, největší problém mám doma s pravidelným jídlem, v práci když jsem měla hlad, tak jsem zavelela a šli jsme s kolegy na oběd, doma ve 13h zvednu oči od klávesnice, zjistím, že mám hlad a nic jsem neuvařila :)

      Vymazat
    3. No ale víš jak to u vás prokoukne, až ty dokumenty probereš? Já jsem v tomto úplně stejná, ale čím dl víc povinností mám, tím víc mě to nutí věci rovnou třídit a nepřidělávat si na další nepořádek :-) S tím jídlem se to třeba upraví až budeš mít mimi, to já byla tak hladová, že jsem jídlo rozhodně vynechat nemohla :-) Užívej si těhotenství, je to krásné období!

      Vymazat
  2. Mám svůj pracovní kout v ložnici (bohužel, jinak to nejde). Musím říct, že home office je tedy někdy velmi zrádná věc, ale snažím se držet uspořádání věcí na stole podle filozofie Feng Shui. A funguje to :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do tajů Feng Shui bych taky někdy chtěla proniknout, věřím, že tyto čínské principy fungují!

      Vymazat
  3. ja si myslim, ze hlavne je napisat si ten zoznam uloh, aby clovek vedel co ma este urobit :)

    Inak pozyvam na WELEDA giveaway tu: http://biancaprincipessa.blogspot.sk/2013/08/weleda-peeling-super-giveaway.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, to je jedna ze základních věcí. Díky za pozvání na giveaway, ale peeling teď moc nevyužiju.

      Vymazat
  4. Ty fotky jsou nádherné...já už se přes dva roky těším na to naše velké stěhování do domu za městem, ale pořád se to protahuje a protahuje.
    Těším se na vlastní stůl v místnosti s dveřmi :D (Ano, ano na ty se asi těším nejvíc:)). Ten stůl bude veliký a kromě počítače se mi tam vejde i šicí stroj, jo! Už jen dostavět...

    OdpovědětVymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. A ještě na jednu věc se těším, že z okna uvidím zeleň a ne dlažební kostky, budu pak moct konečně pořádně snít apřemýšlet při pohledu z okna:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Domeček bude určitě báječný, mnohem více prostoru a možností než v bytě..A pokud tam budete mít i zahrádku, tak bych si kancelář udělala i tam :-)

      Vymazat
  7. My máme s manželem doma pracovnu, která ovšem se bohužel příští rok změní na dětský pokoj... Budeme tedy muset pracovní místo přemístit někam jinam do bytu - každá inspirace se tedy hodí ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přítel to měl podobně, svoji pracovnu musel zrušit a teď pokoj okupuje dcerka :-) Takže taky jsme vymýšleli provizorní řešení :-)

      Vymazat
  8. Urschulko, jestli máš pracovnu v plánech domu, tak držím palce. Já měla 8 let dům s 200m2 a neměla jsem tam svůj koutek. Pracovnu zabral manžel, do ložnice jsem moc nechtěla, dětské pokoje byly pro děti, i když doteď máme jen jedno a oba byly vlastně jen skladiště... Mně se to bohužel nepovedlo. Teď máme pracovnu schovanou ve skříni a chybí nám jen stůl a židle - máme s manželem v šatně/pracovně vestavěné skříně a dvě z toho jsou pracovní - jedna jeho a jedna moje, každý má svůj bordel nebo pořádek pěkně schovaný. Jen stůl budeme sdílet společný, ale na tom nebude nic zůstávat - taková je dohoda - kromě lampičky. Výhled do zeleně naštěstí máme na naši terasu se zahradou a pak jen svah s višňovým sadem :-).
    Alice, díky za pěkný článek. Píšu si na seznam věcí k napsání tu GTD metodu - jak si uklidit informace z hlavy. Pořadač na tužky je oproti tomu jen na ozdobu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pracovní koutek ve skříni, to zní zajímavě :-) O té GTD metodě bych se ráda dozvěděla víc ;-)

      Vymazat
  9. Krásná inspirace a užitečné rady - jen je dodržovat:) A přidávám dva postřehy, na které jsem v poslední době narazila:
    1) Když Tě napadne něco udělat, začni do 30 vteřin, jinak to odložíš.
    2) Co můžeš odložit jednou, odložíš vždycky (Bill Gates).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Chytré rady, já odkládám stále něco, ale většinou se k nim tedy dostanu, sice s nějakým zpožděním, ale co chci udělat, stejně jednou udělám :-)

      Vymazat
  10. Perfektní článek!! Já jsem se už v minulosti začala pár věcmi řídit a musím říct, že se mi pracuje o moc líp než dřív. :))

    OdpovědětVymazat
  11. Svou pracovnu právě tvořím a zařizuji(zatím mám koutek v obýváku, ale brzy na jeho místě bude klavír). Těším se na svou vlastní místnost a souhlasím se vším co bylo napsáno v článku:-))

    OdpovědětVymazat
  12. Nedodržuju z toho nic, maximálně si občas sepíšu seznam úkolů, ale většinou ho pak někde nechám ležet a úkoly nesplním. Taky to podle toho u mě na blogu vypadá, kdybych měla opravdu pracovat a vydělávat z domu, tak asi umřeme hlady. Ach jo. Tak zkusím jít do sebe a beru si tenhle článek jako velkou inspiraci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Každý máme jiný systém, mě se dost uleví, když si to vše sepíšu a nemusím to držet v hlavě..Tak držím pěsti ;-)

      Vymazat
  13. tohle je asi můj nejoblíbenější článek, co jsem kdy na jakémkoli blogu četla :)

    OdpovědětVymazat
  14. A já myslela, že jsem jediný blázen, kdo si píše "to do list" na každý den v týdnu! A taky jsem si všimla, že na ty nejnepříjemnější úkoly je lepší se vrhnout hned po ránu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě, že na to jdeš chytře ;-) Když si sepíšu, co mám udělat, tak mi to jde víc od ruky a víc se k tomu donutím, než když to mám jen v hlavě :-)

      Vymazat
  15. Nedá mi to... "Mystička" vypadá líp s "i" ;-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše milé komentáře a názory.